Narkotyki należą do najbardziej rozpowszechnionych używek wśród młodych ludzi. Sięgając po nie młodzież próbuje często pokonać swoją nieśmiałość, oddalić lęki i przywrócić wiarę w siebie. Dzieje się tak dlatego, że używanie tych substancji powoduje zwolnienie przewodnictwa komórek nerwowych, co między innymi daje w efekcie subiektywne poczucie rozluźnienia i poprawienia nastroju. Używanie narkotyków dla poprawy samopoczucia było od wieków zjawiskiem powszechnym w wielu kulturach, ale właśnie w ostatnich latach obserwuje się gwałtowny wzrost ich spożycia.
Szkoła Podstawowa im. Józefa Gielniaka w Niwnicach PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII Wykorzystywanie różnych form współzawodnictwa sportowego jako środek przeciwdziałania zjawiskom patologicznym – narkomanii wśród dzieci i młodzieży. Opracowała mgr Halina Janiszyn- Drużga Narkotyki należą do najbardziej rozpowszechnionych używek wśród młodych ludzi. Sięgając po nie młodzież próbuje często pokonać swoją nieśmiałość, oddalić lęki i przywrócić wiarę w siebie. Dzieje się tak dlatego, że używanie tych substancji powoduje zwolnienie przewodnictwa komórek nerwowych, co między innymi daje w efekcie subiektywne poczucie rozluźnienia i poprawienia nastroju. Używanie narkotyków dla poprawy samopoczucia było od wieków zjawiskiem powszechnym w wielu kulturach, ale właśnie w ostatnich latach obserwuje się gwałtowny wzrost ich spożycia. Okres dojrzewania to okres przejściowy, podczas którego młodzi ludzie próbują odnaleźć swoją tożsamość i niezależność. Często osiągają to poprzez eksperymentowanie oraz kwestionowanie przekonań i oczekiwań dorosłych. Wpływ rodziców na dorastające dzieci staje się coraz słabszy, dlatego, że w tym okresie młodym ludziom bardziej zależy na opinii i aprobacie rówieśników niż rodziców i innych osób dorosłych. Najsilniejszy wpływ na zachowanie wielu nastolatków wywierać może grupa rówieśnicza lub inna grupa nieformalna. Silna identyfikacja z grupą może być źródłem poważnych problemów, gdy w grupie popularny jest model zachowania, który znacznie odbiega od ogólnie przyjętych norm. Jeśli w danej grupie eksperymenty z narkotykami, alkoholem czy papierosami są jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu, może to mieć istotny wpływ na młodego człowieka i popchnąć go na drogę uzależnienia. Zażywanie środków odurzających oraz picie alkoholu bywa często rozpaczliwą próbą manifestacji własnej woli dziecka, kiedy rodzice, próbują decydować za nie o wszystkim i narzucać swoje zdanie. Aby zapobiegać powyższym zjawiskom należy dostarczać dzieciom i młodzieży jak najwięcej pozytywnych bodźców i umiejętnie kierować ich czasem wolnym. Program ten adresowany jest do uczniów klas IV-VI jak również ich rodziców i nauczycieli. Poprzez wczesną edukację na temat uzależnień, chcę uczulić młodych ludzi na niebezpieczeństwa jakie mogą pojawić się na skutek zażywania środków odurzających oraz zaproponować im ciekawe formy i sposoby spędzania czasu wolnego. Stworzony program ma stanowić edukację zapobiegającą niepożądanym zjawiskom w przyszłości. Cel główny Kształtowanie postaw prozdrowotnych i zapobieganie zjawiskom patologicznym. Cele szczegółowe
- Poznanie przyczyn i sposobów przeciwdziałania narkomanii.
- Poszerzenie zakresu wiedzy na temat narkomanii.
- Zapoznanie uczniów i rodziców ze skutkami zażywania narkotyków.
- Poszukiwanie praktycznych rozwiązań w przeciwdziałaniu zjawiskom patologicznym.
Zadania
- Test dla uczniów klas IV-VI ( zał. nr 1) oraz opracowanie wyników.
- Rada szkoleniowa dla nauczycieli.
- Spotkanie ze specjalistą z Monaru dla rodziców.
- Przygotowanie ulotek dla rodziców i uczniów.
- Wykorzystanie różnych form współzawodnictwa sportowego jako środek przeciwdziałania zjawiskom patologicznym.
- Profilaktyczne przedstawienie teatralne dla uczniów klas IV- VI.
Formy realizacji zadań
- Przeprowadzenie pogadanek w klasach starszych na temat zagrożeń narkomanii.
- Przygotowanie gazetki szkolnej ph. „Narkotyki- nasz wróg”.
- Projekcja filmu na temat narkomanii.
- Przeprowadzenie testu dla uczniów klas starszych na temat „Co wiem na temat uzależnień”.
- Rozdanie ulotek informacyjnych dla uczniów.
- Kolportaż ulotek dla rodziców ph. „Co powinno zaniepokoić rodziców”.
- Zajęcia sportowe dla uczniów – współzawodnictwo klasowe jako pozytywny sposób wykorzystywania energii uczniów i ciekawa forma spędzania czasu wolnego:
- rozgrywki klas IV- VI chłopców w piłce nożnej
- rozgrywki klas IV-VI dziewcząt w piłce siatkowej
- zabawy ze współzawodnictwem klas IV- VI.
- inne formy współzawodnictwa sportowego przez cały rok szkolny.
Planowane osiągnięcia
- Dbanie o własny rozwój i sprawność fizyczną uczniów.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci i młodzieży.
- Propagowanie ciekawych form spędzania czasu wolnego- rekreacja.
- Poszerzenie zakresu wiedzy na temat narkomanii.
Ewaluacja
- Opracowanie wyników testu dla uczniów- analiza i wnioski.
- Sprawozdanie z podjętych działań.
Załącznik nr 1 Test dla uczniów „Co wiem na temat uzależnień”. Test jest anonimowy. Prosimy o szczere odpowiedzi na wszystkie pytania. Przy każdym stwierdzeniu wstaw znak X w miejscu, które odpowiada Twojej ocenie. Uzyskane informacje pozwolą nam określić jaką wiedzę na temat uzależnień już posiadasz.
PYTANIA |
TAK |
NIE |
NIE WIEM |
1.Czy w twojej szkole uczniowie piją alkohol? |
|
|
|
2.Czy w twojej szkole uczniowie palą papierosy? |
|
|
|
3.Czy wiesz co to są narkotyki? |
|
|
|
4.Czy dzieci i młodzież powinna zażywać narkotyki? |
|
|
|
5.Czy w twojej szkole uczniowie zażywają narkotyki? |
|
|
|
6. Czy w pobliżu twojej szkoły można spotkać handlarzy narkotyków(dealerów)? |
|
|
|
7. Czy w twojej szkole można bez trudu dostać narkotyki od kolegów? |
|
|
|
8.Czy wiesz jakie skutki powoduje picie alkoholu przez dzieci? |
|
|
|
9.Czy wiesz, że palenie papierosów wywołuje wiele chorób? |
|
|
|
10.Czy wiesz, że nadużywanie alkoholu i narkotyków powoduje uzależnienie? |
|
|
|
11.Czy wiesz, że przedawkowanie narkotykami powoduje śmierć? |
|
|
|
12.Czy wiesz, że zażywanie środków odurzających powoduje zmianę stanu świadomości? |
|
|
|
13.Czy wiesz, że posiadanie narkotyków jest czynem karalnym? |
|
|
|
14.Czy wiesz dlaczego młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki? |
|
|
|
15.Czy wiesz jak odmawiać, gdy ktoś próbuje namówić Cię do spróbowania narkotyków, alkoholu lub papierosów? |
|
|
|
16.Czy w twojej szkole prowadzone są zajęcia na temat profilaktyki uzależnień? |
|
|
|
17.Czy twoi rodzice rozmawiają z tobą o narkomanii, alkoholizmie i nikotynizmie? |
|
|
| Bibliografia
- David J. Wilmes, Nie!!! Alkoholowi i narkotykom, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
- Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra- Pyka, Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Wydawnictwo Rubiokn 2003
- Julian Eliiott, Maurice Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000
- Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003
- red. Marta Pawlus, Encyklopedia „Rodzice i dzieci”, Bielsko -Biała 2002
- David J. Wilmes, Nie!!! Alkoholowi i narkotykom, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
- Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra- Pyka, Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Wydawnictwo Rubiokn 2003
- Julian Eliiott, Maurice Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000
- Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003
- red. Marta Pawlus, Encyklopedia „Rodzice i dzieci”, Bielsko -Biała 2002
|